tisdag 4 oktober 2011

Kantarellsoppa

 
Vi har så vansinnigt mycket både kantareller och trattkantareller alldeles in på knuten av vårt hus (lyxen när man bor i skogen).. och eftersom jag redan har frysen full så gjorde jag en go' soppa till mig och min man i lördags. Tittade på lite olika recept men eftersom jag inte hade alla ingredienserna till någon av dem så hittade jag på en egen. Fick godkänt av maken så jag tänkte dela med mig till er :)

Jennies trattkantarellsoppa
4 personer

1 liter trattkantareller (vi hade lite vanliga kantareller i också)
1 schalottenlök, hackad
smör att steka i
3 dl grädde
1 liter kycklingbuljong
2 msk vetemjöl
en stor näve persilja, hackad
saften av ½ citron
peppar ev lite salt.

Börja med att fräsa löken i smöret. När den blivit mjuk tillsätt svampen. Stek tills den också är mjuk. Pudra över vetemjölet och tillsätt buljongen snabbt så det inte blir klumpar. Häll i grädden. Låt soppan koka upp. Hacka persiljan och lägg i tillsammans med citronsaften. Låt den småkoka i 5-10 min och smaka av med peppar och salt.
Vi rostade lite grov formfranska och åt till, hur mumsigt som helst.

Glömde naturligtvis att ta kort på den färdiga soppan, men den såg himla god ut kan jag lova ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar